Вітаємо, вас, з рішенням поповнити ряди співдружності водіїв!
Саме слово співдружність говорить про те, що водії мають співпрацювати і поважати одне одного, а також інших учасників дорожнього руху, дбати про беспечність руху та дотримуватись певних етичних норм.
Ось деякі правила водійської етики:
–Ставтеся до інших водіїв так, як прагнете, щоб ставилися до Вас.
– Терпляче й поблажливо ставитеся до помилок інших, а за можливості підкажіть правильний маневр.
– Поступайтеся правом проїзду іншому учаснику руху — водієві або пішоходові
– Звільняйте дорогу, якщо просять інші, попереджайте інших про невидиму їм небезпеку.
– Дійте зрозуміло для інших водіїв і пішоходів, це допоможе уникнути багатьох критичних ситуацій.
– Не «заводтеся» від хамства й не відповідайте тим же.
– Приборкаєте бурхливий темперамент — це корисно й при водінні, і при спілкуванні з інспекторами ДПС і іншими водіями.
– Не засмічуйте землю відпрацьованим маслом, зношеними деталями й сміттям — для них є відведені місця.
– Надавайте допомогу в дорозі іншим водіям. При необхідності допоможуть і Вам.
– Завжди пропускайте пішоходів там, де вони мають переважне право руху, жестом запрошуйте їх іти, якщо вони вагаються.
– Стоячи біля світлофора ввечері, не тримаєте ногу на педалі гальма, тому що яскраві стоп-сигнали засліплюють водіїв автомобілів, що знаходяться позаду.
– Не забувайте дякувати підняттям руки, кивком голови або посмішкою тим, хто поступився Вам дорогою, коли Ви просили, або хто попередив Вас про щось.
Надавайте перевагу в русі:
– водіям, які не помічають Вашу машину, виїжджаючи через чагарник, будинки або погано бачачи через вікна, покриті брудом або льодом;
– пішоходам, що не помічають машин через парасолі або капелюхи, або ж розмовляють із захватом;
– дітям, що перебігають дорогу;
– робітникам, які працюють на дорозі;
– сліпим із тростинкою або собакою-поводирем;
– водіям, що рухаються непевно, —, що виглядають номера будинків, іногороднім і т.п.;
– водіям, які зробили помилку, — змушені в’їхати на Вашу смугу, уникаючи наїзду на велосипедиста, пішохода й т.п.
Відповідальний водій підкоряє себе правилам дорожнього руху, не їздить на червоне світло, не «підрізає» шлях іншим.
Не забувайте, що безпечний рух вимагає співробітництва між водіями, а не змагання.
Не наполягайте на своїй правоті, а просто звільните дорогу дурневі або недосвідченому.
Увічливий водій витрачає менше нервової енергії, і машину він водить краще, тому що розслаблений і впевений у собі.
Проїжджаючи повз місце аварії, де вже працюють рятувальники, не сповільнюйте хід і не зупиняйтеся подивитися — можете викликати іншу аварію; проїдьте, уважно спостерігаючи за людьми на дорозі; ніколи не наїзжайте на незахищений пожежний шланг; підкоряйтеся вказівкам міліції або пожежних.
Якщо на магістралі Ви когось доганяєте, увічливий водій передньої машини обов’язково прийме вправо, створюючи максимально зручні умови для обгону; коли Вас доганяють, то чекають таких же дій.
Зупинившись на змушену стоянку на дорозі вночі, ставте позаду на відстані 25-30 м знак аварійної зупинки або миготливий червоний ліхтар. Якщо цього немає — включайте аварійні блимавки або, у крайньому випадку, тільки габаритні вогні.
Звуковий сигнал сприймається майже миттєво, в 5-7 раз швидше, чим світловий. Звукові сигнали без необхідності в містах і в ряді інших місць заборонені, однак якщо сигнал може виявитися єдиним засобом повідомлення з іншими людьми, то тоді він повинен обов’язково подаватися.
Використовуйте сигнали лише для попереджень.
Намагайтеся встановлювати «зоровий контакт» з іншими водіями, щоб попередити про що-небудь, для цього можна посигналити.
На вузьких гірських дорогах тримаєтеся правіше й використовуйте сигнал при видимості менш 60 м уперед.
Якщо інший автомобіль їде повільно, не підганяйте його гудком. Водій може бути сердитим, хворим або мати проблеми з автомобілем.
Гудок не охоронить від аварії. Краще використовувати гальма, ніж сигнал.
Не сигнальте, щоб показати іншому водієві, що він зробив помилку. Гудок може обурити його, і він наробить ще більше помилок.
Ніколи не сигнальте від злості.
Недисциплінованість учасників дорожнього руху найчастіше проявляється в нехтуванні ПДР. Водій повинен турбуватись не тільки про особисту безпеку, а й про безпеку інших учасників руху, стежити за їх діями.
Кожний учасник дорожнього руху може почуватись набагато впевненіше, коли інші учасники будуть доброзичливими, готовими виручити. Це особливо відчувається, коли можна отримати допомогу від проїжджаючих або проходячих водіїв, пішоходів.
Досить часто водії не знають, як поводитися при зустрічі з працівником ДАІ. Якщо вас зупиняє будь-який працівник міліції, потрібно обов’язково зупинитись із дотриманням ПДР. При зупинці потрібно обов’язково запитати про причину зупинки, тобто що саме ви порушили.
Інспектору рекомендовано зупиняти транспортні засоби за наявності ознак правопорушення ( Наказ МВС №1111 від 13.11.06 року, який затверджує інструкцію з діяльності підрозділів ДПС ДАІ МВС України).
Підставою для зупинення транспортних засобів є:
– порушення правил дорожнього руху водіями або пасажирами;
– характер руху транспортного засобу викликає підозру в спроможності водія керувати ним (різка зміна напрямку і (або) швидкісного режиму);
– відсутність номерних(ного) знаків(ка) на транспортному засобі або талона про проходження державного технічного огляду;
– наявність ознак, які свідчать про технічну несправність транспортного засобу;
– приховані номерні знаки транспортного засобу;
– наявність даних, що свідчать про причетність транспортного засобу, водія, пасажирів до скоєння ДТП, злочину чи адміністративного правопорушення;
– знаходження транспортного засобу в розшуку, а також наявність даних про використання транспортного засобу з протиправною метою;
– необхідність опитування водія чи пасажирів про обставини скоєння ДТП, адміністративного правопорушення, злочину, свідками якого вони є або могли бути;
– необхідність залучення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції, або як свідка при оформленні адміністративних матеріалів;
– проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, а також документів на транспортний засіб і вантаж;
– виконання рішень уповноважених на те державних органів або посадових осіб про обмеження чи заборону руху.
Забороняється зупиняти транспортні засоби без наявних на те підстав. Після зупинки вимагайте в інспектора пояснень, що саме ви порушили.
Після зупинки вам не обов’язково виходити з машини. Ні один нормативно-правовий акт водія до цього не зобов’язує.
Працівник ДПС при зупинці транспортного засобу зобов’язаний без затримки підійти до водія. Для розмови з водієм не обов’язково запрошувати його вийти з автомобіля, крім наступних випадків:
– якщо перебування працівника ДПС поруч із зупиненим транспортним засобом створює загрозу особистій безпеці працівника. У цьому випадку розмову з водієм слід проводити на тротуарі (узбіччі);
– із метою усунення технічної несправності транспортного засобу або порушень правил перевезення вантажів;
– коли є достатні підстави вважати, що водій перебуває в стані сп’яніння;
– для проведення (у присутності водія) порівняння ідентифікаційних номерів вузлів і агрегатів транспортного засобу із записами в реєстраційних документах;
– коли водій або пасажири підозрюються в скоєнні злочину;
– у інших випадках, коли є необхідною участь водія в оформленні документів або наданні допомоги іншим учасникам дорожнього руху.
Якщо на безлюдній дорозі (у темний час доби) вас намагається зупинити працівник ДАІ (якщо він здається вам підозрілим), можете не зупинятись. Але ваші шанси доїхати до першого поста ДАІ можуть дорівнювати нулю. Працівники міліції можуть використати табельну зброю. Тому краще зупиніться, але дверцята авто обов’язково зачиніть.
Забороняється зупиняти транспортні засоби на ділянках доріг з обмеженою видимістю, до і після повороту, безпосередньо перед перехрестями, у зоні залізничних переїздів та в інших небезпечних місцях, за винятком випадків необхідності їх невідкладного зупинення для уникнення настання тяжких наслідків.
Працівник ДАІ має обов’язково представитись, назвати своє ім’я, прізвище та посаду. При зверненні до учасників дорожнього руху працівник ДПС повинен чітко відрекомендуватися, назвавши свою посаду, спеціальне звання й прізвище, та повідомити про причину зупинки транспортного засобу і суть скоєного правопорушення.
У разі звернення громадян (щодо надання допомоги, отримання інформації про злочин і т.п.) працівник ДПС, виконавши ті ж самі вимоги, у межах своєї компетенції, зобов’язаний вжити заходи щодо надання допомоги і діяти відповідно до своїх функціональних обов’язків. На вимогу громадянина працівник ДПС ДАІ зобов’язаний пред’явити службове посвідчення. Переписати номер жетона працівника ДАІ. Дізнатися про причину зупинки (на підставі п. 2.14 ПДР).
У випадку проявлення перших ознак неввічливого ставлення вимагати надати службове посвідчення (на підставі наказу МВС №1111). Прізвище, ім ’ я по батькові та посаду переписати на листок паперу (для можливої подачі скарги до вищого за ієрархією підрозділу, прокуратури та суду).
Щодо неввічливого ставлення:
У розмові з громадянами працівники ДПС зобов’язані виявляти спокій і витримку. Недопустимі: гордовитий тон, грубощі, вирази та репліки, які ображають людську гідність, будь-які дії, що свідчать про неповагу до громадян, коментарі, які не стосуються виконання службових обов’язків.
Роз’яснення порушникові про неправомірність його дій необхідно давати доброзичливо, переконливо і ясно, з посиланням на відповідні вимоги ПДР та інших нормативно-правових актів України у сфері безпеки дорожнього руху. При перевірці документів із ними слід поводитися акуратно, не робити в них будь-яких поміток. Якщо в документи вкладені гроші чи цінні папери, необхідно запропонувати власникові забрати їх.
На вимогу показати багажник або салон вимагайте пояснення причин огляду транспортного засобу (на підставі пп. “в” п. 2.14 ПДР).
Вимагайте пояснити права затриманої особи та надати пояснення в письмовому вигляді.
При складанні протоколу працівник ДПС зобов’язаний роз’яснити особі її права, передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення, а саме: щодо можливості ознайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, надавати докази, заявляти клопотання, при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, говорити рідною мовою й користуватися послугами перекладача, якщо він не володіє мовою, якою ведеться провадження, оскаржувати рішення по справі в установленому порядку.
Зателефонувати за телефоном довіри в Департамент ДАІ МВС України (044) 272-46-59 (який має бути записаний у пам’ять телефону) і повідомити про намагання провести незаконний огляд транспортного засобу. Крім вищевказаного, рекомендується мати телефони довіри управління ДАІ областей, які можна побачити на офіційному сайті Департаменту ДАІ МВС України.
Написати скаргу на дії працівників ДАІ у вищу інстанцію, прокуратуру (суд).
Відрізнити інспектора ДАІ можна за формою. Працівники ДАІ мають бути одягненими в темно-синю форму та кашкети циліндричної форми. У темний час доби – у жилети з жовтими світло-відбиваючими смугами на написом «ДПС». Крім того, старі значки на куртках відміняють. Замість них, на груди повісять із одного боку п’ятизубу зірку, з іншого – металеву табличку. На зірці буде назва регіону, а на табличці – прізвище, ім’я та по батькові. У більшості областей така форма вже з’явилася.